Connect with us

Sjekkpunktet

Tips for å slutte å røyke og bli lykkeligere

Røykestop

Helse

Tips for å slutte å røyke og bli lykkeligere

Røyking er en av de viktigste årsakene til dødsfall som kan forebygges i USA. Det er ansvarlig for nesten ett av fem dødsfall, eller mer enn 480 000 dødsfall hvert år.

Å slutte å røyke har mange helsemessige fordeler som ikke sees med en gang. Det kan være vanskelig, men det er mange ressurser for å hjelpe deg å slutte.

Fordeler når du slutter å røyke

Fordelene med å slutte å røyke er godt dokumentert og inkluderer forbedret helse, lavere sjanse for hjerteinfarkt eller hjerneslag, og bedre sjanser for vellykket graviditet.

  • Røykere kan spare mye penger fordi sigaretter er dyre, bare i Storbritannia bruker gjennomsnittsrøykeren over 3000 pund i året på tobakk.
  • Røykere har også mye høyere risiko for å utvikle alvorlige sykdommer som lungekreft og emfysem.
  • I tillegg til disse fysiske helsefordelene ved å slutte å røyke, opplever også personer som slutter å forbedre sin mentale helse. De føler seg mer avslappet og mindre stresset, de har mer energi og de sover bedre.

Vanlige bivirkninger ved å slutte å røyke

Å slutte å røyke har mange fordeler, men det kan også komme med noen bivirkninger.

Den vanligste bivirkningen er at det å slutte med sigaretter kan føre til vektøkning ved abstinens fra nikotin. Andre bivirkninger er helseproblemer som hjertesykdom, kreft og kronisk lungesykdom. Det er andre mindre vanlige, men mer alvorlige bivirkninger som nedsatt immunforsvar og større risiko for å utvikle psykiske lidelser.

Hvor lang tid tar det før kroppen kommer seg etter å slutte å røyke?

Det tar litt tid før kroppen kommer seg etter sigaretter. Lungene bruker lang tid på å gro og mange røykere vet det ikke engang. Røyking er ikke bare dårlig for røykeren, men også dårlig for alle rundt dem fordi passiv røyking er giftig for andre mennesker også.

Lungene trenger i gjennomsnitt tre måneder etter røykeslutt før de kan komme tilbake til sin opprinnelige funksjon. Heldigvis er det nok av øvelser som kan hjelpe lungene til å komme seg etter sigaretter mye raskere enn det.

5 måter å takle cravings og motstå trangen til røyking

Det er mange måter å takle cravings og motstå trangen til å røyke. Vi bør ikke skamme oss hvis vi ender opp med å ha lyst på sigaretter. Vi bør tenke på disse trangene som en kamp inne i tankene våre, fordi de kan være veldig sterke når vi trekker oss tilbake.

1. Gjenkjenne suget når det starter, gjenkjenne hva som utløste det, og finn noe annet å gjøre.

2. Minn deg selv på at du ikke vil fortsette å røyke fordi du vil angre på det i fremtiden og begynne å føle deg bedre med avgjørelsen din

3. Godta suget uten å handle på det – på denne måten vil du raskt kunne bli kvitt det

4. Bruk litt tid på å vurdere hvor mye du røyker hver dag – dette er viktig for alle som ønsker å slutte fordi de da kan se hva de trenger å slutte. For noen vil det å slutte bare innebære å avstå fra sigaretter i noen uker, mens andre kanskje må gjøre mer betydelige endringer.

Continue Reading
Kan hende du også liker...
Klikk for å kommentere

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Mer i Helse

Til toppen